Hati ibu mana yang tak suka kalau melihat anak yang dilahirkan sudah pandai bersolat. Sekarang Aiman 5 tahun dan dah pandai solat walaupun bacaan masih pelat. Sebelum ini Aiman hanya solat Maghrib jer tapi sekarang dah boleh solat 5 waktu (tapi bila cuti jer la). Sebab kalau cuti seboleh-bolehnya ibu akan pastikan Aiman solat sama dengan ibu. Pagi kalau ibu bangun untuk solat subuh, Aiman pun akan bangun sama dan berwuduk bersama. Lepas ibu selesai solat subuh, ibu akan perhatikan Aiman solat Subuh pulak. Semua bacaan sama jer dengan solat maghrib atau solat zuhur tapi solat subuh kena tambah dengan bacaan qunut. Jadi ibu akan bacakan doa qunut kuat-kuat dan Aiman akan ikut.
 |
Semoga Aiman jadi anak yang solleh |
Seingat-ingat aku, aku mula ajarkan Aiman bacaan ayat-ayat lazim sejak umur 2 tahun lagi. Setiap kali tidur aku akan bacakan 4 surah Qul, ayat Kursi, doa tidur dan mengucap. Alhamdulillah..akhirnya Aiman dapat mengingati semua surah yang aku ajarkan. Budak kecik kan tak de dosa sebab tu dia senang ingat. Selepas waktu maghrib aku akan ajar dia solat pula. Aku baca kuat-kuat dan dia akan ikut semua pergerakan aku. Mula-mula dia tak baca pun tapi lama-kelamaan Aiman akan ingat semua bacaan dalam solat.
 |
Rasanya macam baru semalam jer Aiman lahir, tapi sekarang Aiman dah besar. |
Lepas bersolat maghrib pula, aku akan ajar dia baca Iqra' dan baca Muqaddam. Memang la kadang tu kelam kabut juga nak ajarkan dia dengan waktu yang sangat singkat, nak masak dan nak suap Aisy makan tapi atas rasa tanggung jawab, aku lakukan juga. Alhamdulillah...akhirnya Aiman dapat ingat surah-surah lazim yang aku ajarkan. Aku pun tak perasan sebenarnya. Sampailah Mak Ony bagitahu yang Aiman dah pandai baca Surah al-Masad ...tabbatyada sampai habis. Lepas tu apalagi Abg Jeny pun test la Aiman. "Aiman, cuba baca tabatyada". " Abg Jeny tak pandai baca ke" "Tak pandai, Aiman ajarlah abg baca". Lepas tu Aiman pun baca sampai habis surah. Bila Mak Ony cakap dan bagitahu aku, rasa bersyukur sangat sebab Aiman ni senang nak ingat surah.
Mak Ony kata kalau hujan jer, Aiman akan suruh Mak Ony bacakan adik Aisy ayat Kursi. Sekarang ni setiap kali solat aku akan ajar Aiman baca surah Surah al-Ma'un dan Surah al-Masad. Habis je solat aku ajarkan Aiman doa untuk keampunan ibu bapa. Alhamdulillah...semoga Aiman menjadi anak ibu yang solleh.
Fenomena Hutang dan Keburukannya
Keadaan umat Islam menjadi memilukan apabila, aktiviti berhutang menjadi asas kehidupan masyarakat hari ini, ia mungkin tidak pelik bagi mereka yang tidak berkemampuan, tetapi ia telah menjadi kaedah dan teknik yang terbaik (sebagaimana didakwa) bagi mencapai keuntungan dan mengekalkan kekayaan sesebuah syarikat atau individu. Maka lahirlah ramai individu yang berkemampuan untuk membuat pembayaran secara tunai, tetapi masih lagi suka berhutang dalam membeli kereta dan rumah. Hujah mereka mudah sahaja dalam hal ini, iaitu jika bayar tunai maka kita akan RUGI, RUGI dan RUGI. Inilah satu fenomena kurang sihat yang telah di anggap sihat oleh masyarakat hari ini. Ia berpunca daripada kurangnya maklumat berkenaan bahaya hutang dalam keadaan berkemampuan.
Dalam konteks semasa, kita dapat melihat bagaimana ramainya peminjam-peminjam yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta, syarikat mereka, ada juga yang lebih rela di gelar muflis asalkan tidak perlu membayar jumlah hutangnya yang menimbun. Ia kelihatan enak untuk tidak membayar hutang di dunia, tetapi ia pasti akan menjadi malapetaka di akhirat.
Mari sama-sama kita mempelajari pandangan Islam dalam hal hutang ini.
Nabi SAW bersabda :-
يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين
Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)
Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali.
Sebagaimana Sabda Nabi SAW :
من أدّان أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه , ومن أخذها يريد اتلافها أتلفه اللهErtinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )
Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :
اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف"Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ;
Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )
Terdapat juga dalam sebuah hadith lain :Ertinya : Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang, Mendengar itu seseorang bertanya, " Apakah engkau menyamakan kekeufuran dengan hutang wahai Rasulullah ? ; " Benar " Jawab Rasulullah" ( Riwayat An-Nasaie, 2/316 ; Ahmad , 3/38 ; Al-Hakim berkata Sohih dan disepakati oleh Az-Zahabi; Menurut Albani : Dhoif )
Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat menurut pandangan Islam. Justeru, kita sewajarnya menjauhinya semampu boleh. Beberapa cadangan di bawah perlu difikirkan demi memastikan tanggungan dan beban hutang kita dikecilkan, ia seperti berikut :-
KAD KREDIT : -Jauhkan diri dari menggunakan kad kredit. Selain isu-isu riba yang begitu hampir dengan kad kredit, ia juga amat menggalakan hutang secara berlebihan. Malah jika seseorang ingin menggunakannya, adalah amat di nasihatkan agar digunakan untuk memudahkan urusan di saat-saat yang benar-benar terdesak. Selain itu, adalah lebih baik juga menggunakan "Charge Card" atau "Debit Card" sahaja. Jauhkan diri dari ketagihan penggunaan kad kredit.
PINJAMAN PERIBADI : Ini satu lagi jenis produk yang boleh mengakibatkan penyakit ketagihan duit di kalangan masyarakat. Pelru di sedari bahawa seluruh jenis pinjaman peribadi secara konvensional adalah di haramkan oleh Islam dengan sepakat seluruh ulama. Cuma, hari ini, terdapat beberapa Bank Islam dan perbankan Islam yang menawarkan Pinjaman (pembiayaan) peribadi secara Islam. Sebagai makluman, tidak semua bank Islam menawarkannya kerana produk ini berlandaskan konsep "bai inah" ( jual dan beli semula antara dua pihak yang sama). Konsep ini amat konterversi dan di tolak oleh kebanyakan ulama timur tengah, bagaimanapun ianya di terima oleh ulama Malaysia dan Brunei. Apapun, pada kebiasaannya, kadar yang di kenakan adalah tinggi. Oleh itu, penggunaannya tanpa keperluan yang amat mendesak juga perlu dikurangkan atau dihapuskan terus demi mengurangkan beban hutang yang ditanggung.
PERUMAHAN DAN KERETA : dua item ini mungkin keperluan yang asas bagi kebanyakkan individu. Bagi saya, seeloknya, hutang peribadi kita eloknya di hadkan kepada dua jenis ini sahaja. Itupun , mestilah menilai kemampuan kewangan dengan sebaiknya agar tidak mendedahkan diri kepada bahaya ketidakmampuan membayar hutang. Sebarang pinjaman kereta dan rumah secara konvensional adalah disepakati haramnya oleh seluruh ulama dunia.
UMRAH DAN HAJI SUNAT (KALI KEDUA): Haji sememangnya wajib bagi umat Islam yang berkemampuan fizikal dan kewangan. Bagaimanapun, yang wajib hanyalah sekali sahaja. Justeru, umat Islam perlu memahami ‘priority' atau "awlawiyyat" di dalam pengendalian wang peribadi. Menurut Islam, menggunakan wang yang diperuntukan untuk ke umrah dan Haji kali kedua adalah lebih baik dan besar pahalanya untuk disalurkan bagi melupuskan pembayaran hutang peribadi yang bertimbun-timbun itu. Malangnya, ketidak fahaman kebanyakan umat islam hari ini menyebabkan mereka kerap mendahulukan sesuatu yang kurang penting berbanding yang lebih penting.
* Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman merupakan pakar dalam bidang kewangan Islam dan aktif menulis buku dan artikel. Artikel ini disunting dari laman web beliau, www.zaharuddin.net