Ahad, 24 Julai 2011

Kenduri




Hari Sabtu, 23 Julai 2011..aku ada undangan ke majlis jemputan kawin...anak CC Hjh Junaidah..CC lama Penerangan. Jumaat malam, bila hubby dah balik keje, aku pun bgtau dia pasal majlis kawin anak CC Jun tu, tp hubby kata dia malas nak g....jadinya aku pun sms Kak Nani (geng shopping hari Jumaat), kalau2 dia nak g majlis kawin tu. Aku sebenarnya nak tumpang dia. Tp dia kata, dia tak pasti samada pegi atau tak..


Aku pun tunggu jawapan dari Kak Nani pagi Sabtu tu... Sampai tgh hari, dia tak bagi jawapan..dah nak pukul 12.00 tgh hari, akhirnya Kak Nani sms..dia kata dia tak dapat pegi majlis tu sbb anak kak Nani sekolah, dan tak tahu balik pukul berapa... Ok lah...aku tak kesah..sbb kak nani pun ada urusan keluarga..


Tp aku rasa tak sedap hati la pulak bila tak pegi majlis kawin rumah anak CC Jun ni, sbb nya masa aku kawin dulu, CC Jun sekeluarga datang ke majlis aku...dah la jauh...dari JB dia sanggup turun ke BP semata2 nak datang majlis kawin aku....jadi bila dia jemput aku ke majlis kawin anaknya, rasa bersalah pulak kalo tak pegi...

Pikir punya pikir, aku pun nekad nak g majlis kawin anak cc jun tu...tp kalo bawak keta dgn anak berdua, aku rasa macam tak yakin sgt...yer la, aku bukan terar bawak keta pun, lagilah jalan kat Taman Perling tu....mmg tak pernah bawak keta sampai ke sana, selalu yg drive hubby, aku dok sebelah jer... Jadi sbb nak sgt pegi majlis tu, aku pun call Mak Nok (mak sedara sblh hubby aku yg very sporting).....ajak dia temankan...mulanya dia tak nak juga sbb dia nak basuh curtain rumah dia...yer la, kan dah nak puasa...kena la kemas rumah awal2... tp akhirnya dia setuju nak temankan aku pegi...


Sebelum pegi majlis kawin tu, aku cepat2 masak nasi dan lauk utk hubby kat rumah, aku masak lauk ikan cencaru bakar cicah kicap dgn sayur bayam goreng....lepas siap masak aku siapkan Aiman pulak.....pastu aku bersiap...lepas solat zohor jer aku gerak g rumah Mak Nok...


Pelan rumah cc Jun aku siap2 letak kat keta, leh la tengok dan baca awal2....padahal aku dah pernah pegi rumah cc jun...masa awal2 masuk keje dulu, CC Jun la yg tumpangkan aku tido kat rumahnya.....yer la, aku pun bukan ada sedara mara kat JB ni, bila lapor diri kat pejabat ni...aku tak tahu nak dok mana, tu yg CC Jun tumpangkan bermalam rumah dia.....tu yg aku rasa terhutang sgt budi dgn CC Jun...kalo dia takder, ntah kat mana aku nak tido masa awal2 masuk keje dulu....nasib baik ada CC Jun yg sgt prihatin....Sbb jasa dia la, aku rasa bersalah kalo tak g majlis kawin anak dia tu...


Bila dah on the way, dah masuk ke Taman Perling, aku pun bawak keta slow jer..yer la takut terlepas..dah la jalan Perling tu baru...baru tak baru la..tp aku tak pernah bawak keta sampai ke sana...jadinya aku pun terus naik fly over kat Perling tu, bila dah nak masuk simpang Jln Camar 3, aku pun signal keta, nasib baik aku tak bergesel dgn keta sebelah...yer la sbb dah nak masuk simpang tu baru aku bg signal...dah la keta banyak....iskh2....nasib baik keta belakang tak marah...bila aku dah masuk simpang Jalan Camar 3, Mak Nok kata simpang tu depan lg..dah masuk mana leh keluar..terpaksa la masuk terus....tapi bila masuk je simpang tu, terus aku nampak masjid Taman Perling...jadi mmg betul la simpang tu....dah tu aku nampak banyak keta berderet2 tepi jalan, bawak hantaran...mmg sah la ni rumah CC Jun...


Ok, jalan dah betul, tp takder parking la pulak...keta pulak banyak..aku pun terus la drive ke depan...tp aku tak tahu nak parking kat mana...aku pun terus ambik jalan tepi dan parking tepi jalan...tp jauh la sgt dgn rumah CC jun tu..dah tu keta byk...bahaya kalo berenti kat situ.... masa aku nak ambik parking tepi, aku tak bg signal...apalagi marah la keta belakang aku....sory yer keta belakang.....sbb aku tak tahu nak parking kat mana....tu yang teragak2 bawak keta...


Sbb parking jauh sgt, aku pun keluar balik jalan Camar 3 tu...nak cari parking yg dekat sikit dgn rumah CC Jun tu, tp aku nak undur..keta punya lah banyak...berderet2..ada la 5 minit aku tunggu...hehehe...bawak keta tak profesional betul la aku ni....aku pun terus drive ke Jalan Camar 10..aku redah jer...mula2 takut gak tp rupanya jalan camar 10 tu betul2 depan rumah CC Jun...mmm...senang la sikit..baru dekat...


Sampai je majlis kawin tu, aku terus duduk...ambik kan nasi utk Aiman..tp tak letak lauk pun, dan aku ambik nasi utk aku pulak... Boleh tahan sedap gak nasi beriyaninya...lauk ayam masak merah, rojak buah, dalca dan kurma daging...masa aku makan tu pengantin pun baru jer sampai...kompang pun tengah bertalu2 bunyi... ada lak nasyid dari kanak2...bingit gak telinga aku ni, tak khusyuk aku nak makan....tp dengar jer la... Dah abis makan, aku pun terus jumpa CC Jun, salam dia....dia bagi beg goodies....ada mug dan bagi anak aku goodies...ada gula2 dan kek Apollo...Aku sempat la bual dgn dia sekejap....terus balik...

Dah alang2 keluar ni, tak kan nak keluar g majlis kawin jer....sampai kat Uda, aku terus g Danga Bay, masa tu baru pukul 3.00 ptg...mmg tgh panas sgt...ni pun sbb Mak Nok yg ajak..rupanya skrg Danga Bay dah sepi sgt..dah tak macam dulu...masa sampai tu..yang jalan2 kat situ cuma aku bertiga...pastu ada budak India 4 org tgh shoot gambar...pastu ada pasangan couple sdg dating...mmg dah berubah sgt..dah tak macam dulu....Dulu Danga Bay ni la tempat yang paling meriah utk bersantai kat JB ni...skrg semua dah berubah..yang tinggal hanya kedai makan yang dah tak beroperasi....sunyi sepi jer....

Dah puas jalan2...aku pun nak balik...hubby call suruh belikan ubat dia...lepas beli ubat kat pharmacy, aku ajak Mak Nok makan cendol kat tepi pharmacy tu...sedapnya la waktu panas2 makan cendol..lega rasanya...Dah abis makan cendol, terus hantar Mak Nok balik rumah dia...tp dia ajak g kedai gunting rambut (bawah rumah Mak Nok je) ..nak guntingkan rambut Aiman yg dah panjang...cumanya rambut Aiman ni tak nampak panjang sbb rambut jenis kerinting...mula2 Aiman tak nak...tahu jer la dia...masa aritu g gunting rambut pun dia nangis2..mmmm....terpaksa la untie tu pujuk dia...aku pun terpaksa pujuk dia, bgtau dia kalo dah gunting rambut leh ajak g Angsana pulak...akhirnya cair juga dia...tak sampai 5 minit, dah siap dah rambut dia tu...dah hilang la rambut dia yg kerinting2 tu...pastu singgah jap kat kedai runcit, dia nak beli MAMEE....


Sampai jer rumah Mak Nok, dia terus bukak baju...mungkin gatal sbb baru potong rambut, pastu ngadap TV.....sampai la dia tertido....Mak Nok suruh aku beli me goreng bungkus, aku pun turun kejap beli la me goreng 2 bungkus.. Rupanya lama pulak la si Aiman tido...aku nak g yassin ni, kat surau flat rumah aku tu la...tp sian lak nak kejutkan Aiman ni...dah nak masuk maghrib ni...Mak Ony (pengasuh Aiman) dah sms..ajak g kenduri, aku pun call dia balik bgtau dia yg Aiman tido tak nak bangun... Ok lah, sbb dah pukul 7.30 mlm, aku terpaksa la kejutkan Aiman, rupanya dia mengamuk tak nak balik. Dia kata nak tgok Cartoon BAKUGAN sampai abis...aku pun tak fahan cartoon ni citer pasal pe...tp Aiman kata tak nak balik selagi Bakugan tak abis...mmmmm...terpaksa tunggu je la... Tengok jam dah nak pukul 8.00, carton tak abis lg...bila masa pulak aku nak g kencuri yassin ni...Aku pun pujuk Aiman, cakap dgn dia yg Bakugan ada lagi sambungannya esok..." kalau abg tak nak balik, ibu tinggalkan abg dgn Ony yer"...akhirnya dia nak juga la balik...

Sampai jer tangga rumah flat aku tu, jumpa la Mak Ony...Aiman pun terus la ikut Mak Ony ke surau bawah rumah flat aku tu jer...aku lak, sempat la balik rumah sekejap, mandi, tukar baju, buat susu Aiman, ambik yassin dan terus g surau bawah...masa aku sampai pun, org baca yassin dah nak abis......tp yg penting aku pegi juga kan...nak harap kan ayah Aiman tu...mmg takder la dia nak g yassin tu...

Bila Aiman nampak jer aku kat Surau, terus jer dia datang dok sebelah aku...padahal masa ikut Mak Ony td dia tak kesah pun..yer la, dah namanya anak ..mesti dia nak ikut ibu dia sendiri kan...Kat Surau, ada anak Ustaz tu...umur 6 thn, namanya Helmi....Aiman ni bila dah jumpa kawan menjadi2 la lasaknya...dia nak jadi ultraman la...bergasak la dgn Helmi tu...sampai mak Helmi tu pujuk la anak dia dgn Aiman...jgn lasak2..tp dah namanya budak, sekejap jer la dia baiknya...pastu lasak balik...Aiman lak, masa org pujuk makin lasak dia punya perangai...bila aku marah, terus jer dia baik..kata nak solat..tp sekejap jer la....


Bila dah abis solat isyak, ustaz tu bg la sikit tazkirah...pastu terus g jamuan makan kat khemah...rupanya Aiman ni dah lupa makan bila jumpa si Helmi ni, dia main kejar2 pulak...Aku lak dah ambik nasi dgn ayam goreng dan sayur jer..tak nak bg kuah kari sbb nak suapkan dia... Mmmm....tp Aiman tak nak makan pun, dia lebih suka main dgn Helmi tu la....jadinya aku yang makan nasi sampai abis.....Pastu aku ajak Aiman balik, dia tak nak...dia asyik main kejar2 dgn Helmi jer...aku apalagi...tarik jer la tangan dia...kalo tak, sampai malam pun dia tahan, dah ada geng baru la katakan.....Masa nak balik tu, Sabri (org kuat PAS kat flat aku) tanya "mana suaminya?" ...aku senang je jawab " dia keje"....malas nak cakap panjang...


Naik je rumah rupanya hubby aku tgh baring atas sofa sambil tgok TV..kan malam ni ada pertandingan Bola Sepak Malaysia lawan Singapura...patut la dia khusyuk ngadap TV.. tp kalo tak de bola sepak pun dia mmg tak akan pegi kenduri tu.....dah mmg itu gayanya...aku cuma tanya dia ...sapa menang? dia kata Singapura 5, Malaysia 3....mmm...aku pun bukan minat dgn bola ni, jadi aku tak kesah la sgt...


Lepas tukar baju, aku pun solat isyak...mata pun dah ngantuk...dah kul 11.00 mlm lebih...aku nak masuk tido...pastu Mak Ony panggil...rupanya, Mak Ony hantar nasi kenduri dgn lauk daging dan ayam goreng..dah malam, bukan ada yg nak makan pun..aku simpan jer la bawh tudung saji...hubby lak suruh masakkan telur cincang..lauk favourite dia...lepas dia makan, aku kemas dapur jap..terus masuk bilik.... tidooo....

4 ulasan:

adam-arissa berkata...

peh...panjang bebeno cite akak ni...satu hari punya cite ye...

DESA PERMAI berkata...

Citer dari pagi sampai ke malam....kenduri rumah CC, pastu malam g kenduri tahlil dan yassin kat flat pulak....

Idah berkata...

nasib baik misah tak sambung crita dari mlm sampai pagi pulak .hu...hu..hu...

DESA PERMAI berkata...

Nak sambung juga sampai pagi besoknya....tp panjang sangat la pulak...Sbb ahad tu ada xtvt makan buah2an kat rumah acik...dia baru balik kg...jadi byklah buah diambilnya...duku langsat, durian, pelam....Pastu g beli KFC...sbb tak masak nasi

Koleksi Resepi Internet

Mutiara

Mutiara

Untuk Suami

Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia khadijah tidaklah setakwa aisyah pun tidak setabah fatimah justeru, isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajipan bersama isteri menjadi tanah, ka pernikahan atau perkahwinan memu langit penaungnya isteri ladang ternakan, kamu pemagarnya isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya isteri adalah murid, kamu mursyidnya isteri bagaikan anak kecil tempat bermanjanya saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita perlunya iman dan takwa untuk belajar meniti sabar dan redha Allah S.W.T kerana memiliki isteri yang tidak sehebat mana justeru, kamu akan tersentak daripada alpa kamu bukanlah Rasulullah S.A.W pun bukanlah Saidina Ali suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh ...amin...

Hari Raya Aidilfitri 2012

Hari Raya Aidilfitri 2012
Hari Raya Aidilfitri 2012

Fenomena Hutang dan Keburukannya

Keadaan umat Islam menjadi memilukan apabila, aktiviti berhutang menjadi asas kehidupan masyarakat hari ini, ia mungkin tidak pelik bagi mereka yang tidak berkemampuan, tetapi ia telah menjadi kaedah dan teknik yang terbaik (sebagaimana didakwa) bagi mencapai keuntungan dan mengekalkan kekayaan sesebuah syarikat atau individu. Maka lahirlah ramai individu yang berkemampuan untuk membuat pembayaran secara tunai, tetapi masih lagi suka berhutang dalam membeli kereta dan rumah. Hujah mereka mudah sahaja dalam hal ini, iaitu jika bayar tunai maka kita akan RUGI, RUGI dan RUGI. Inilah satu fenomena kurang sihat yang telah di anggap sihat oleh masyarakat hari ini. Ia berpunca daripada kurangnya maklumat berkenaan bahaya hutang dalam keadaan berkemampuan.

Dalam konteks semasa, kita dapat melihat bagaimana ramainya peminjam-peminjam yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta, syarikat mereka, ada juga yang lebih rela di gelar muflis asalkan tidak perlu membayar jumlah hutangnya yang menimbun. Ia kelihatan enak untuk tidak membayar hutang di dunia, tetapi ia pasti akan menjadi malapetaka di akhirat.

Mari sama-sama kita mempelajari pandangan Islam dalam hal hutang ini.

Nabi SAW bersabda :-
يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين

Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)

Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali.

Sebagaimana Sabda Nabi SAW :
من أدّان أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه , ومن أخذها يريد اتلافها أتلفه اللهErtinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )


Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :
اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف"Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ;

Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )

Terdapat juga dalam sebuah hadith lain :Ertinya : Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang, Mendengar itu seseorang bertanya, " Apakah engkau menyamakan kekeufuran dengan hutang wahai Rasulullah ? ; " Benar " Jawab Rasulullah" ( Riwayat An-Nasaie, 2/316 ; Ahmad , 3/38 ; Al-Hakim berkata Sohih dan disepakati oleh Az-Zahabi; Menurut Albani : Dhoif )

Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat menurut pandangan Islam. Justeru, kita sewajarnya menjauhinya semampu boleh. Beberapa cadangan di bawah perlu difikirkan demi memastikan tanggungan dan beban hutang kita dikecilkan, ia seperti berikut :-

KAD KREDIT : -Jauhkan diri dari menggunakan kad kredit. Selain isu-isu riba yang begitu hampir dengan kad kredit, ia juga amat menggalakan hutang secara berlebihan. Malah jika seseorang ingin menggunakannya, adalah amat di nasihatkan agar digunakan untuk memudahkan urusan di saat-saat yang benar-benar terdesak. Selain itu, adalah lebih baik juga menggunakan "Charge Card" atau "Debit Card" sahaja. Jauhkan diri dari ketagihan penggunaan kad kredit.

PINJAMAN PERIBADI : Ini satu lagi jenis produk yang boleh mengakibatkan penyakit ketagihan duit di kalangan masyarakat. Pelru di sedari bahawa seluruh jenis pinjaman peribadi secara konvensional adalah di haramkan oleh Islam dengan sepakat seluruh ulama. Cuma, hari ini, terdapat beberapa Bank Islam dan perbankan Islam yang menawarkan Pinjaman (pembiayaan) peribadi secara Islam. Sebagai makluman, tidak semua bank Islam menawarkannya kerana produk ini berlandaskan konsep "bai inah" ( jual dan beli semula antara dua pihak yang sama). Konsep ini amat konterversi dan di tolak oleh kebanyakan ulama timur tengah, bagaimanapun ianya di terima oleh ulama Malaysia dan Brunei. Apapun, pada kebiasaannya, kadar yang di kenakan adalah tinggi. Oleh itu, penggunaannya tanpa keperluan yang amat mendesak juga perlu dikurangkan atau dihapuskan terus demi mengurangkan beban hutang yang ditanggung.


PERUMAHAN DAN KERETA : dua item ini mungkin keperluan yang asas bagi kebanyakkan individu. Bagi saya, seeloknya, hutang peribadi kita eloknya di hadkan kepada dua jenis ini sahaja. Itupun , mestilah menilai kemampuan kewangan dengan sebaiknya agar tidak mendedahkan diri kepada bahaya ketidakmampuan membayar hutang. Sebarang pinjaman kereta dan rumah secara konvensional adalah disepakati haramnya oleh seluruh ulama dunia.


UMRAH DAN HAJI SUNAT (KALI KEDUA): Haji sememangnya wajib bagi umat Islam yang berkemampuan fizikal dan kewangan. Bagaimanapun, yang wajib hanyalah sekali sahaja. Justeru, umat Islam perlu memahami ‘priority' atau "awlawiyyat" di dalam pengendalian wang peribadi. Menurut Islam, menggunakan wang yang diperuntukan untuk ke umrah dan Haji kali kedua adalah lebih baik dan besar pahalanya untuk disalurkan bagi melupuskan pembayaran hutang peribadi yang bertimbun-timbun itu. Malangnya, ketidak fahaman kebanyakan umat islam hari ini menyebabkan mereka kerap mendahulukan sesuatu yang kurang penting berbanding yang lebih penting.

* Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman merupakan pakar dalam bidang kewangan Islam dan aktif menulis buku dan artikel. Artikel ini disunting dari laman web beliau, www.zaharuddin.net

Perkahwinan

Perkahwinan itu satu perkara yang mulia, Mengapa mesti kita mengelakkannya. Ia adalah satu fitrah bagi manusia, kalau tak sanggup, manusiakah KITA. Jangan risau jika kita tak dapat isteri yang solehah, kerana Allah telah berjanji, perempuan yg soleh hanya utk lelaki yg soleh...Kalau kita sbg lelaki tak soleh...jgn harap dapat bini yg soleh....Syukur apa yg telah dikurniakan. Tak semua perempuan itu BAIK, tapi baiKKah kita nak dapat perempuan yg baik...??? Kalau kita mengorat perempuan memang tak baik, tapi kalau kita tak berusaha nak cari isteri; Ada can ker bini itu TURUN dari langit..... Kita tak suka perigi mencari timba...Perempuan jenis apakah itu??? Siti Khadijah pun perempuan mcm itu; Hinakah dia?????? Allah telah mengutuskan perempuan utk lelaki...bukannya kita perlu hidup dgn sendiri.... Mungkin rezeki tidak ada untuk kita memulakan alam perkahwinan. ......Tanpa usaha , rezeki itu memnag tidak ada.... Syabas kpd sesiapa yg melangkah ke gerbang perkahwinan, yg tidak, ANDA sesungguhnya berada dalam kerugian.... FIKIR-FIKIRKANLAH. ......... .... ...

Permata hati ibu

Permata hati ibu
Permata hati ibu