Ahad, 13 April 2014

Risau dan Semakin Risau

Risau nya la hai
Mana tak risau kalau berat makin hari makin naik dan naik dan naik
Bila nak turunnya....
Ntah..aku pun takde jawapannya
Sebelum ni berat 58kg jer..ok kan
Dengan ketinggianku 157cm...ok la tu
Berat ideal la..
Dulu sebelum kahwin saiz baju M (muat-muat)
Bila kahwin, saiz baju jadi L (Lebar) 
Ada anak satu, saiz baju jadi XL (extra lebar)
Ada anak 2, saiz baju jadi XXL (2 extra lebar)
Kalau ada anak 3, jadi apa la pulak badan ni....
Mana tak risau macam ni
Pagi tadi masa nak g kerja
Try baju lama, baju zaman baru-baru kahwin
Nak masuk pun dah tak nak
Baju pun terseksa
Bukan jer mata yang tengok terseksa
Aduhai la...macam sarung nangka gamaknya
Aritu masa mak datang rumah..
Kemas semua baju yang tak muat
Ada 2 beg..suruh mak angkut bawak balik kg
Bukan tak nak pakai, tapi dah tak muat
Sayang mmg sayang...tapi apakan daya
Cantik di almari jer...hakikatnya tak leh nak bergaya
Sebelum ni  pernah beli produk slim online
Ada lah 2 kali beli..
Harganya nya pun boleh tahan juga
Tapi risau pulak dengan effect produk ni
Yer la, takde kelulusan KKM
Asal makan jer...kang jadi lain la pulak
Isyk...tak mau la pikir yang bukan-bukan
Anak kecik2 lagi...ok..insaf la sikit 
Biar la gemuk janji hati bahagia
Tapi bila timbang, berat naik lagi
Manalah tak risau...
Nak sejukkan hati "Faktor umur la ni" hahaha
Nak beli blouse pun dah susah
Baju berkenan, tangan tak muat
Tak pun tang perut sendat..isyk malu la nak pakai
Minggu lepas buat skipping
Baru buat 15 minit, dah sakit kaki
Anak-anak pulak gelakkan ibu dia....
Nak turun tangga ke pasar tani, punya la terseksa 
Yer la, sakit kaki sebab berskipping la katakan
Sekang ni nekad, nak tak nak kena berskipping juga
Tu jer la sukan yang mudah 
Buat pun kat dalam rumah jer
Takde sapa nak ketawakan
Setiap hari, bila balik jer kerja buat la skipping 5 minit, kemudian 10 minit
Yang penting kena rajin...
Rasanya ni jer la cara untuk buang lemak yang ada
Nak kata aku makan banyak, tak juga
Sebab apa...aku makan sekali je
Tu pun kat pejabat, bila malam mmg tak makan pun
Tapi napa berat ni terus naik dan naik dan naik
Ni yang buat risau dan risau dan risau
Mula lah tengok iklan sana sini
Cari produk untuk kuruskan badan
Bila dengar ada orang mati sebab makan produk slimming
Takutlah juga
Sebenarnya, nak sihat kena lah bersenam
Tu jer lah resepi untuk sihat dan dapat kurangkan lemak yang ada
Bukan makan produk itu ini
Tak sampai beberapa hari jadi kurus
Kalau cepat kurus, cepat la pulak mati
Mau tak takut....

Zaman berkebaya - Tapi dah lama tinggalkan kebaya ni

Zaman Sekarang - Dah sama seimbang dgn En. Hubby kan?


5 ulasan:

anajingga berkata...

DP memang benar kalau terus dibiarkan badan kita ni cepat membesar, kena displinkan diri supaya dapat semula berat badan yg diingini...jangan berputus asa kay..

DESA PERMAI berkata...

tu la...kena rajin bersenam sebenarnya anajingga. Dah la seharian kerja di pejabat ni mmg duduk saje..mana la lemak tu nak susut..terutamanya kat perut, pinggang, punggung dan peha...punyalah berlemak-lemak...

hainom OKje berkata...

Sama jer ngan OKje DP...nak mengecik bukan main susah lagi hehe...sekarang ni jenuh berjalan atas treadmil ...itupun dah lama belinya sampai dah habis bayar hutang le tapi badan tak kurus kurus hehe

DESA PERMAI berkata...

hainom OKje..saya mula2 jer rajin bersenam tapi yer la, bila namanya ibu ni dah bekerja, balik kerja kan kelam kabut nak siapkan makan malam pulak, nak ajar anak mengaji buat homework, tidokan anak2...mana nak sempatnya bersenam...tu yang lemak makin menebal je

DESA PERMAI berkata...

hainom OKje..saya mula2 jer rajin bersenam tapi yer la, bila namanya ibu ni dah bekerja, balik kerja kan kelam kabut nak siapkan makan malam pulak, nak ajar anak mengaji buat homework, tidokan anak2...mana nak sempatnya bersenam...tu yang lemak makin menebal je

Koleksi Resepi Internet

Mutiara

Mutiara

Untuk Suami

Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia khadijah tidaklah setakwa aisyah pun tidak setabah fatimah justeru, isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya cita-cita menjadi solehah pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajipan bersama isteri menjadi tanah, ka pernikahan atau perkahwinan memu langit penaungnya isteri ladang ternakan, kamu pemagarnya isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya isteri adalah murid, kamu mursyidnya isteri bagaikan anak kecil tempat bermanjanya saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya seandainya isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya pernikahan atau perkahwinan menginsafkan kita perlunya iman dan takwa untuk belajar meniti sabar dan redha Allah S.W.T kerana memiliki isteri yang tidak sehebat mana justeru, kamu akan tersentak daripada alpa kamu bukanlah Rasulullah S.A.W pun bukanlah Saidina Ali suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh ...amin...

Hari Raya Aidilfitri 2012

Hari Raya Aidilfitri 2012
Hari Raya Aidilfitri 2012

Fenomena Hutang dan Keburukannya

Keadaan umat Islam menjadi memilukan apabila, aktiviti berhutang menjadi asas kehidupan masyarakat hari ini, ia mungkin tidak pelik bagi mereka yang tidak berkemampuan, tetapi ia telah menjadi kaedah dan teknik yang terbaik (sebagaimana didakwa) bagi mencapai keuntungan dan mengekalkan kekayaan sesebuah syarikat atau individu. Maka lahirlah ramai individu yang berkemampuan untuk membuat pembayaran secara tunai, tetapi masih lagi suka berhutang dalam membeli kereta dan rumah. Hujah mereka mudah sahaja dalam hal ini, iaitu jika bayar tunai maka kita akan RUGI, RUGI dan RUGI. Inilah satu fenomena kurang sihat yang telah di anggap sihat oleh masyarakat hari ini. Ia berpunca daripada kurangnya maklumat berkenaan bahaya hutang dalam keadaan berkemampuan.

Dalam konteks semasa, kita dapat melihat bagaimana ramainya peminjam-peminjam yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta, syarikat mereka, ada juga yang lebih rela di gelar muflis asalkan tidak perlu membayar jumlah hutangnya yang menimbun. Ia kelihatan enak untuk tidak membayar hutang di dunia, tetapi ia pasti akan menjadi malapetaka di akhirat.

Mari sama-sama kita mempelajari pandangan Islam dalam hal hutang ini.

Nabi SAW bersabda :-
يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين

Ertinya : " Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia)" ( Riwayat Muslim, 6/38)

Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah individu yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali.

Sebagaimana Sabda Nabi SAW :
من أدّان أموال الناس يريد أداءها أدى الله عنه , ومن أخذها يريد اتلافها أتلفه اللهErtinya : Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya" ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )


Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari hutang :
اللهم إني أعوذبك من المأثم والمغرم ( الدين ) , فقيل له : إنك تستعذ من المغرم كثيراً يا رسول الله ؟ فقال : " إن الرجل إذا غرم حدث فكذب , ووعد فأخلف"Ertinya : Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya : Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah ? ;

Baginda menjawab : " Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkari" ( Riwayat Al-Bukhar, 1/214 )

Terdapat juga dalam sebuah hadith lain :Ertinya : Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang, Mendengar itu seseorang bertanya, " Apakah engkau menyamakan kekeufuran dengan hutang wahai Rasulullah ? ; " Benar " Jawab Rasulullah" ( Riwayat An-Nasaie, 2/316 ; Ahmad , 3/38 ; Al-Hakim berkata Sohih dan disepakati oleh Az-Zahabi; Menurut Albani : Dhoif )

Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat menurut pandangan Islam. Justeru, kita sewajarnya menjauhinya semampu boleh. Beberapa cadangan di bawah perlu difikirkan demi memastikan tanggungan dan beban hutang kita dikecilkan, ia seperti berikut :-

KAD KREDIT : -Jauhkan diri dari menggunakan kad kredit. Selain isu-isu riba yang begitu hampir dengan kad kredit, ia juga amat menggalakan hutang secara berlebihan. Malah jika seseorang ingin menggunakannya, adalah amat di nasihatkan agar digunakan untuk memudahkan urusan di saat-saat yang benar-benar terdesak. Selain itu, adalah lebih baik juga menggunakan "Charge Card" atau "Debit Card" sahaja. Jauhkan diri dari ketagihan penggunaan kad kredit.

PINJAMAN PERIBADI : Ini satu lagi jenis produk yang boleh mengakibatkan penyakit ketagihan duit di kalangan masyarakat. Pelru di sedari bahawa seluruh jenis pinjaman peribadi secara konvensional adalah di haramkan oleh Islam dengan sepakat seluruh ulama. Cuma, hari ini, terdapat beberapa Bank Islam dan perbankan Islam yang menawarkan Pinjaman (pembiayaan) peribadi secara Islam. Sebagai makluman, tidak semua bank Islam menawarkannya kerana produk ini berlandaskan konsep "bai inah" ( jual dan beli semula antara dua pihak yang sama). Konsep ini amat konterversi dan di tolak oleh kebanyakan ulama timur tengah, bagaimanapun ianya di terima oleh ulama Malaysia dan Brunei. Apapun, pada kebiasaannya, kadar yang di kenakan adalah tinggi. Oleh itu, penggunaannya tanpa keperluan yang amat mendesak juga perlu dikurangkan atau dihapuskan terus demi mengurangkan beban hutang yang ditanggung.


PERUMAHAN DAN KERETA : dua item ini mungkin keperluan yang asas bagi kebanyakkan individu. Bagi saya, seeloknya, hutang peribadi kita eloknya di hadkan kepada dua jenis ini sahaja. Itupun , mestilah menilai kemampuan kewangan dengan sebaiknya agar tidak mendedahkan diri kepada bahaya ketidakmampuan membayar hutang. Sebarang pinjaman kereta dan rumah secara konvensional adalah disepakati haramnya oleh seluruh ulama dunia.


UMRAH DAN HAJI SUNAT (KALI KEDUA): Haji sememangnya wajib bagi umat Islam yang berkemampuan fizikal dan kewangan. Bagaimanapun, yang wajib hanyalah sekali sahaja. Justeru, umat Islam perlu memahami ‘priority' atau "awlawiyyat" di dalam pengendalian wang peribadi. Menurut Islam, menggunakan wang yang diperuntukan untuk ke umrah dan Haji kali kedua adalah lebih baik dan besar pahalanya untuk disalurkan bagi melupuskan pembayaran hutang peribadi yang bertimbun-timbun itu. Malangnya, ketidak fahaman kebanyakan umat islam hari ini menyebabkan mereka kerap mendahulukan sesuatu yang kurang penting berbanding yang lebih penting.

* Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman merupakan pakar dalam bidang kewangan Islam dan aktif menulis buku dan artikel. Artikel ini disunting dari laman web beliau, www.zaharuddin.net

Perkahwinan

Perkahwinan itu satu perkara yang mulia, Mengapa mesti kita mengelakkannya. Ia adalah satu fitrah bagi manusia, kalau tak sanggup, manusiakah KITA. Jangan risau jika kita tak dapat isteri yang solehah, kerana Allah telah berjanji, perempuan yg soleh hanya utk lelaki yg soleh...Kalau kita sbg lelaki tak soleh...jgn harap dapat bini yg soleh....Syukur apa yg telah dikurniakan. Tak semua perempuan itu BAIK, tapi baiKKah kita nak dapat perempuan yg baik...??? Kalau kita mengorat perempuan memang tak baik, tapi kalau kita tak berusaha nak cari isteri; Ada can ker bini itu TURUN dari langit..... Kita tak suka perigi mencari timba...Perempuan jenis apakah itu??? Siti Khadijah pun perempuan mcm itu; Hinakah dia?????? Allah telah mengutuskan perempuan utk lelaki...bukannya kita perlu hidup dgn sendiri.... Mungkin rezeki tidak ada untuk kita memulakan alam perkahwinan. ......Tanpa usaha , rezeki itu memnag tidak ada.... Syabas kpd sesiapa yg melangkah ke gerbang perkahwinan, yg tidak, ANDA sesungguhnya berada dalam kerugian.... FIKIR-FIKIRKANLAH. ......... .... ...

Permata hati ibu

Permata hati ibu
Permata hati ibu